Felhasznlk
Online vendgek: 1

Online tagok: 0

Regisztrltak: 2
Legjabb tag: Tapoti_Rita
 
SZMSZ
A ráckeresztúri Petõfi Sándor Általános iskola SZERVEZETI ÉS MÛKÖDÉSI SZABÁLYZATA Elfogadva: 2013. március 21. Hatályos: 2013. szeptember 1. T A R T A L O M J E G Y Z É K 1. Általános rendelkezések. 4 1.1. A szervezeti és mûködési szabályzat célja, jogszabályi alapja.. 4 1.2 A szervezeti és mûködési szabályzat elfogadása, jóváhagyása, megtekintése.. 4 1.3 A szervezeti és mûködési szabályzat személyi és idõbeli hatálya.. 4 2. Az intézmény feladatellátási rendje.. 4 3. Az intézmény szervezeti felépítése.. 5 3.1 Az intézmény vezetõje.. 5 3.2 Az intézményvezetõ közvetlen munkatársai 5 3.3 Az intézmény szervezeti felépítése.. 6 3.4 Az intézmény vezetõsége.. 6 3.5 A pedagógiai munka ellenõrzése.. 7 4. Az intézmény mûködési rendjét meghatározó dokumentumok. 8 4.1 A törvényes mûködés alapdokumentumai és egyéb dokumentumai 8 4.2. A tanulói tankönyvtámogatás és az iskolai tankönyvellátás rendje.. 9 4.3 Az elektronikus és az elektronikus úton elõállított nyomtatványok kezelési rendje 11 4.4 Teendõk bombariadó és egyéb rendkívüli események esetére.. 11 5. Az intézmény munkarendje.. 12 5.1 Az intézmény vezetõi munkarendjének szabályozása.. 12 5. 2 A pedagógusok munkaidejének hossza, beosztása.. 12 5.3 Pedagógusok munkarendjével kapcsolatos elõírások. 14 5.4 Az intézmény nem pedagógus munkavállalóinak munkarendje.. 15 5.5 Munkaköri leírás-minták. 15 5.6 A tanítási órák, óraközi szünetek rendje, idõtartama.. 22 5.7 Az osztályozó vizsga rendje.. 23 5.8 Az intézmény nyitva tartása, az iskolában tartózkodás rendje.. 23 5.9 Az intézmény létesítményeinek és helyiségeinek használati rendje.. 23 5.10. A dohányzással kapcsolatos elõírások. 23 5.11. A tanulóbalesetek megelõzésével kapcsolatos feladatok. 24 5.12. Tanulóbalesetekkel kapcsolatos iskolai feladatok. 24 5.13 A mindennapos testnevelés szervezése.. 25 5.14. A tanítási órán kívüli egyéb foglalkozások. 25 6. Az intézmény nevelõtestülete és szakmai munkaközösségei 26 6.1. A nevelõtestület 26 6.2 A nevelõtestület értekezletei, osztályértekezletei 26 6.3 A nevelõtestület szakmai munkaközösségei 27 6.4 A szakmai munkaközösségek tevékenysége.. 27 6.5 A kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítés szempontjai 28 7. Az intézményi közösségek, a kapcsolattartás formái és rendje.. 29 7.1 Az iskolaközösség.. 29 7.2 A munkavállalói közösség.. 30 7.3 A szülõi munkaközösség.. 30 7.4 A diákönkormányzat 30 7.5 A szülõk, tanulók, érdeklõdõk tájékoztatásának formái 31 7.6. A külsõ kapcsolatok rendszere és formája.. 32 8. A tanulók ügyeinek kezelésével kapcsolatos szabályok. 34 8.1 A tanulói hiányzás igazolása.. 34 8.2 Versenyen, nyílt napon részt vevõ tanulókat megilletõ kedvezmények. 34 8.3 A tanulói késések kezelési rendje.. 34 8.4 Tájékoztatás, a szülõ behívása, értesítése.. 35 8.5 A tanulóval szemben lefolytatott fegyelmi eljárás részletes szabályai 35 8.6 A fegyelmi eljárást megelõzõ egyeztetõ eljárás részletes szabályai 36 9. Az intézményi hagyományok ápolása.. 37 9.1. Az iskola zászlója, címere.. 37 9.2. Iskolai egyenruha.. 37 9.3. Az iskola névadója, emlékének ápolása. 37 9.4. Iskolai ünnepségek, megemlékezések, rendezvények. 37 9.5. Falunk diákja cím adományozása – a Képviselõ-testület határozata alapján. 38 10. Az iskolai könyvtár mûködési szabályzata.. 38 1. sz. melléklet 41 Gyûjtõköri szabályzat 41 2. sz. melléklet 45 könyvtárhasználati és szolgáltatási szabályzat 45 3. sz. melléklet 48 Katalógusszerkesztési szabályzat 48 4. sz. melléklet 49 Tankönyvtári szabályzat 49 5. sz. melléklet 51 Munkaköri leírás az iskolai könyvtáros számára.. 51 12. Záró rendelkezések. 52 Adatkezelési szabályzat 53.

1. Általános rendelkezések

1.1. A szervezeti és mûködési szabályzat célja, jogszabályi alapja

A közoktatási intézmény mûködésére, belsõ és külsõ kapcsolataira vonatkozó rendelkezéseket a szervezeti és mûködési szabályzat határozza meg. Megalkotása a Nemzeti köznevelésrõl szóló 2011. évi CXC. törvény 25. §-ában foglalt felhatalmazás alapján történik. A szervezeti és mûködési szabályzat határozza meg a közoktatási intézmény szervezeti felépítését, továbbá a mûködésre vonatkozó mindazon rendelkezéseket, amelyeket jogszabály nem utal más hatáskörbe. A szervezeti és mûködési szabályzat a kialakított cél- és feladatrendszerek, tevékenység-csoportok és folyamatok összehangolt mûködését, racionális és hatékony kapcsolati rendszerét tartalmazza. A szervezeti és mûködési szabályzat létrehozásának jogszabályi alapjai az alábbi törvények, kormányrendeletek és miniszteri rendeletek:
  • 2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésrõl
  • 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
  • 1999. évi XLII. törvény a nemdohányzók védelmérõl
  • 2001. évi XXXVII. törvény a tankönyvpiac rendjérõl
  • 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények mûködésérõl
  • 16/2013.(II.28) EMMI rendelet a tanulói tankönyvtámogatás és az iskola tankönyvellátás rendjérõl
  • 26/1997. (IX.3.) NM rendelet iskola-egészségügyi ellátásról

1.2 A szervezeti és mûködési szabályzat elfogadása, jóváhagyása, megtekintése

Jelen szervezeti és mûködési szabályzatot a nevelõtestület hagyja jóvá. Jelen szervezeti és mûködési szabályzatot a tanulók, szüleik, az munkavállalók és más érdeklõdõk megtekinthetik az igazgatói irodában munkaidõben, továbbá az intézmény honlapján.

1.3 A szervezeti és mûködési szabályzat személyi és idõbeli hatálya

A szervezeti és mûködési szabályzat és a mellékletét képezõ szabályzatok, igazgatói utasítások betartása az intézmény valamennyi munkavállalójára, tanulójára nézve kötelezõ érvényû. A szervezeti és mûködési szabályzat a fenntartó jóváhagyásának idõpontjával lép hatályba, és határozatlan idõre szól.

2. Az intézmény feladatellátási rendje

Az intézmény alaptevékenységébe tartozó szakfeladatok
TEÁOR Alaptevékenységbe tartozó szakfeladatok
8520 Alapfokú oktatás
562913 Iskolai intézményi étkeztetés
9101 Könyvtári tevékenység
8551 Sport, szabadidõs képzés (diáksport)
Az intézmény önálló jogi személyiség, képviseletét teljes hatáskörben a fenntartó által megbízott igazgató látja el. Az intézmény szervezeti egységgel, hozzárendelt költségvetési szervvel nem rendelkezik. Az intézmény vállalkozási feladatot nem végezhet.

3. Az intézmény szervezeti felépítése

3.1 Az intézmény vezetõje

3.1.1 A közoktatási intézmény vezetõje – a Köznevelési törvény elõírásai szerint – felelõs az intézmény szakszerû és törvényes mûködéséért, a takarékos gazdálkodásért, dönt az intézmény mûködésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet jogszabály nem utal más hatáskörébe. A nevelési-oktatási intézmény vezetõje felel továbbá a pedagógiai munkáért, az intézmény belsõ ellenõrzési rendszerének mûködtetéséért, a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok megszervezéséért és ellátásáért, a nevelõ és oktató munka egészséges és biztonságos feltételeinek megteremtéséért, a tanuló- és gyermekbalesetek megelõzéséért, a gyermekek, tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatának megszervezéséért. A nevelési-oktatási intézmény vezetõje rendkívüli szünetet rendelhet el, ha rendkívüli idõjárás, járvány, természeti csapás vagy más elháríthatatlan ok miatt a nevelési-oktatási intézmény mûködtetése nem biztosítható, vagy az intézkedés elmaradása jelentõs veszéllyel, illetve helyrehozhatatlan kárral járna. Intézkedéséhez be kell szerezni a fenntartó egyetértését, illetve, ha ez nem lehetséges, a fenntartót haladéktalanul értesítenie kell. A Közoktatási intézmény vezetõje jogosult az intézmény hivatalos képviseletére. Jogkörét esetenként, vagy az ügyet meghatározott körében helyetteseire, vagy az intézmény más munkavállalójára átruházhatja. Az intézményi bélyegzõk használatára a következõ beosztásban dolgozók jogosultak: az igazgató és az igazgatóhelyettesek minden ügyben, az iskolatitkár a munkaköri leírásban szereplõ ügyekben, az osztályfõnök az év végi érdemjegyek törzskönyvbe, bizonyítványba, valamint a félévi tanulmányi értesítõ iratba való beírásakor. 3.1.2 Az intézményvezetõ akadályoztatása esetén érvényes helyettesítési rend Távollétében (ebben a sorrendben) a felsõs vagy az alsós igazgatóhelyettes. Az igazgatóhelyettesek hatásköre az intézményvezetõ helyettesítésekor – saját munkaköri leírásukban meghatározott feladatok mellett – az azonnali intézkedést igénylõ döntések meghozatalára, az ilyen jellegû feladatok végrehajtására terjed ki.

3.2 Az intézményvezetõ közvetlen munkatársai

Az igazgató feladatait közvetlen munkatársai közremûködésével látja el. Az igazgató közvetlen munkatársai:
  • az igazgatóhelyettesek,
  • munkaközösség-vezetõk
  • KT-elnök
  • DÖK vezetõ (megbízatása 5 évre szól)
  • IPR szakmai vezetõ
  • az iskolatitkár.
Az igazgató közvetlen munkatársai munkájukat munkaköri leírásuk, valamint az intézményvezetõ közvetlen irányítása mellett végzik. Az intézményvezetõ közvetlen munkatársai az igazgatónak tartoznak közvetlen felelõsséggel és beszámolási kötelezettséggel. Az igazgatóhelyetteseket a tantestület véleményezési jogkörének megtartásával az igazgató bízza meg. Igazgatóhelyettesi megbízást az intézmény határozatlan idõre alkalmazott pedagógusa kaphat, a megbízás határozott idõre szól. Az igazgatóhelyettesek feladat- és hatásköre, valamint egyéni felelõssége mindazon területekre kiterjed, amelyet munkaköri leírásuk tartalmaz. Személyileg felelnek az igazgató által rájuk bízott feladatokért. Az igazgatóhelyettesek távollétük vagy egyéb akadályoztatásuk esetén teljes hatáskörrel veszik át egymás munkáját, ennek során – az intézmény igazgatójával egyeztetve – bármely olyan döntést meghozhatnak, amely a távollévõ igazgatóhelyettes hatáskörébe tartozik. Az iskolatitkár munkaköri leírás szerinti feladatokat lát el.

3.3 Az intézmény szervezeti felépítése

Igazgató Alsós igazgatóhelyettes Felsõs igazgatóhelyettes Alsós munkaközösség-vezetõ Felsõs munkaközösség-vezetõ Alsós nevelõk Felsõs nevelõk Napközis nevelõ Diákönkormányzat Pedagógiai asszisztens Osztályfõnökök Iskolatitkár

3.4 Az intézmény vezetõsége

3.4.1 Az intézmény vezetõinek munkáját (irányító, tervezõ, szervezõ, ellenõrzõ, értékelõ tevékenységét) középvezetõk segítik meghatározott feladatokkal, jogokkal és kötelezettségekkel. A középvezetõk az intézmény vezetõségének tagjai. Az intézmény vezetõségének tagjai:
  • az igazgató,
  • az igazgatóhelyettesek,
  • munkaközösségek vezetõi.
3.4.2 Az intézmény vezetõsége mint testület konzultatív, véleményezõ és javaslattevõ joggal rendelkezik. Az iskola vezetõsége együttmûködik az intézmény más közösségeinek képviselõivel, így a szülõi munkaközösség választmányával, a diákönkormányzat vezetõjével. A diákönkormányzattal való kapcsolattartás az igazgató feladata. Az igazgató felelõs azért, hogy a diákönkormányzat jogainak érvényesítési lehetõségét megteremtse, meghívja a diákönkormányzat képviselõjét mindazokra az értekezletekre, amelyekhez kapcsolódóan a diákönkormányzat véleményét be kell szerezni. Az intézmény cégszerû aláírása az intézményvezetõ aláírásával és az intézmény pecsétjével érvényes.

3.5 A pedagógiai munka ellenõrzése

Az intézményben folyó pedagógiai munka belsõ ellenõrzésének megszervezése, a szakmai feladatok végrehajtásának ellenõrzése az igazgató feladata. Az intézményben az ellenõrzés az igazgató kötelessége és felelõssége. A hatékony és jogszerû mûködéshez azonban rendszeres és jól szabályozott ellenõrzési rendszer mûködtetése szükséges. E rendszer alapjait az e szabályzatban foglaltak mellett az intézmény vezetõinek és pedagógusainak munkaköri leírása, valamint az intézmény minõségirányítási programjának részeként elkészített pedagógus teljesítményértékelési rendszer teremti meg. A munkaköri leírásokat legalább háromévente át kell tekinteni. Munkaköri leírásuk kötelezõen szabályozza az alábbi feladatkört ellátó vezetõk és pedagógusok pedagógiai és egyéb természetû ellenõrzési kötelezettségeit:
  • alsó tagozatos igazgatóhelyettes,
  • felsõ tagozatos igazgatóhelyettes,
  • a munkaközösség-vezetõk,
  • az osztályfõnökök,
  • a pedagógusok.
  • napközis nevelõk
A munkavállalók munkaköri leírását az érintettel alá kell íratni, az aláírt példányokat vagy azok másolatát az irattárban kell õrizni. Az igazgatóhelyettesek és a munkaközösség-vezetõk elsõsorban munkaköri leírásuk, továbbá az igazgató utasítása és a munkatervben megfogalmazottak szerint részt vesznek az ellenõrzési feladatokban. Az intézmény vezetõségének tagjai és a munkatervben a pedagógus teljesítményértékelésben való közremûködéssel megbízott pedagógusok szükség esetén – az igazgató külön megbízására – ellenõrzési feladatokat is elláthatnak. A rájuk bízott ellenõrzési feladatok kizárólag szakmai jellegûek lehetnek. Minden tanévben ellenõrzési kötelezettséggel bírnak a következõ területek:
  • tanítási órák ellenõrzése (igazgató, igazgatóhelyettesek, munkaközösség-vezetõk),
  • tanítási órák látogatása szaktanácsadói, szakértõi kompetenciával,
  • az igazolt és igazolatlan tanulói hiányzások ellenõrzése,
  • az SzMSz-ben elõírtak betartásának ellenõrzése az osztályfõnöki, tanári intézkedések folyamán,
  • a tanítási órák kezdésének és befejezésének ellenõrzése.

4. Az intézmény mûködési rendjét meghatározó dokumentumok

4.1 A törvényes mûködés alapdokumentumai és egyéb dokumentumai

Az intézmény törvényes mûködését az alábbi – a hatályos jogszabályokkal összhangban álló – alapdokumentumok határozzák meg:
  • iskolai alapdokumentum
  • a szervezeti és mûködési szabályzat
  • a pedagógiai program
  • a házirend
Az intézmény tervezhetõ mûködésének részenként funkcionálnak az alábbi dokumentumok: - a tanév munkaterve (kiegészítve a féléves és éves beszámolókkal), - egyéb belsõ szabályzatok Az alapító okirat Az alapító okirat tartalmazza az intézmény legfontosabb jellemzõit, aláírása biztosítja az intézmény nyilvántartásba vételét, jogszerû mûködését. Az intézmény alapító okiratát a fenntartó készíti el, illetve – szükség esetén – módosítja. A pedagógiai program A közoktatási intézmény pedagógiai programja képezi az intézményben folyó nevelõ-oktató munka tartalmi, szakmai alapjait. Pedagógiai programjának megalkotásához az intézmény számára a Köznevelési törvény 24. § (1) bekezdése biztosítja a szakmai önállóságot. Az iskola pedagógiai programja meghatározza:
  • Az intézmény pedagógiai programját, ennek részeként az iskolában folyó nevelés és oktatás célját.
  • Az iskola helyi tantervét, ennek keretén belül annak egyes évfolyamain tanított tantárgyakat, a kötelezõ és szabadon választható tanórai foglalkozásokat és azok óraszámait, az elõírt tananyagot és követelményeket.
  • Az oktatásban alkalmazható tankönyvek, tanulmányi segédletek és taneszközök kiválasztásának elveit, figyelembe véve a tankönyv ingyenes igénybevétele biztosításának kötelezettségét.
  • Az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményeit és formáit, a tanuló magatartása, szorgalma értékelésének és minõsítésének követelményeit, továbbá – jogszabály keretei között – a tanuló teljesítménye, magatartása és szorgalma értékelésének, minõsítésének formáját.
  • a közösségfejlesztéssel, az iskola szereplõinek együttmûködésével kapcsolatos feladatokat,
  • a pedagógusok helyi intézményi feladatait, az osztályfõnöki munka tartalmát, az osztályfõnök feladatait,
  • a kiemelt figyelmet igénylõ tanulókkal kapcsolatos pedagógiai tevékenység helyi rendjét,
  • a tanulóknak az intézményi döntési folyamatban való részvételi jogai gyakorlásának rendjét,
    • a tanulók fizikai állapotának méréséhez szükséges módszereket.
A felsorolt tevékenységek szabályozása a pedagógiai program hatáskörébe tartozik, így az érdeklõdõk a fenti témákkal kapcsolatban ott találnak részletes információkat. A pedagógiai programot a nevelõtestület fogadja el, és az igazgató jóváhagyásával válik érvényessé. Az iskola pedagógiai programja megtekinthetõ az igazgatói irodában, továbbá olvasható az intézmény honlapján. Az iskola vezetõi munkaidõben bármikor tájékoztatással szolgálnak a pedagógiai programmal kapcsolatban. Az éves munkaterv Az éves munkaterv az intézmény hivatalos dokumentuma, amely a hatályos jogszabályok figyelembe vételével az intézmény pedagógiai programjának alapul vételével tartalmazza a nevelési célok, feladatok megvalósításához szükséges tevékenységek, munkafolyamatok idõre beosztott cselekvési tervét a felelõsök és a határidõk megjelölésével. Az intézmény éves munkatervét a nevelõtestület készíti el, elfogadására a tanévnyitó értekezleten kerül sor. A tanév helyi rendje a munkaterv részét képezi, ennek elfogadásakor be kell szerezni a szülõi szervezet és a diákönkormányzat véleményét. A munkaterv egy példánya az informatikai hálózatban elérhetõen a tantestület rendelkezésére áll. A tanév helyi rendjét az intézmény weblapján és az iskolai hirdetõtáblán is el kell helyezni.

4.2. A tanulói tankönyvtámogatás és az iskolai tankönyvellátás rendje

Szabályzatunkat az alábbi jogszabályok alapján készítettük:
  • a Nemzeti köznevelésrõl szóló 2011. évi CXC. törvény,
  • a Tankönyvpiac rendjérõl szóló 2001. évi XXXVII. törvény,
  • a 16/2013.(II.28.) EMMI rendelet a tanulói tankönyvtámogatás és az iskolai tankönyvellátás rendjérõl.
A tankönyvpiac rendjérõl szóló 2001. évi XXXVII. tv. 7. § (1) elõírásai alapján az iskolai tankönyvellátás rendjét a szakmai munkaközösség véleményének kikérésével évente - az iskola igazgatója határozza meg. A tankönyvellátás célja és feladata Az iskolai tankönyvellátás keretében kell biztosítani, hogy az iskolában alkalmazott tankönyvek az iskola tanulói részére megvásárolhatók legyenek (a továbbiakban: iskolai tankönyvellátás). Az iskolai tankönyvellátás legfontosabb feladatai: a tankönyv beszerzése és a tanulókhoz történõ eljuttatása. Az iskolai tankönyvellátás megszervezése és lebonyolítása az iskola feladata. Az iskolai tankönyv-kölcsönzés során biztosítani kell, hogy a kölcsönzést igénybe venni kívánó tanulók egyenlõ eséllyel jussanak hozzá a tankönyvekhez. Ha a tankönyv kölcsönzése során a könyv a szokásos használatot meghaladó mértéken túl sérül, a tankönyvet a tanuló elveszti, megrongálja, a tanuló szülõje az okozott kárért kártérítési felelõsséggel tartozik. Az okozott kár mértékét az igazgató – a tankönyvek beszerzési árát figyelembe véve – határozatban állapítja meg. A tankönyvfelelõs megbízása A tankönyvrendelet 29.§(1) bekezdése szerint a tankönyvrendelés elkészítésével egyidejûleg az iskola igazgatójának meg kell nevezni a tankönyvfelelõst, annak feladatait, az iskolai tankönyvellátás során elvégzésre kerülõ munka ellenértéke elismerésének elveit. Az iskola a tankönyveket a Könyvtárellátótól a tanulók részére megbízásból értékesítésre átveszi, majd a tankönyvfelelõs részt vesz a tankönyvellátással kapcsolatos iskolai helyi feladatok ellátásában: a tankönyveknek a tanulók és az iskolai könyvtár részére történõ átadásban; a sérült tankönyvek pótlásában; visszáru lebonyolításában; adminisztratív és elszámolási feladatok elvégzésében. Az iskola számára a Könyvtárellátó díjazást fizet. Az iskola tankönyvellátással kapcsolatos feladatainak végrehajtásáért az igazgató a felelõs. Az igazgató minden tanévben december 15-éig elkészíti a következõ tanév tankönyvellátásának rendjét, amelyben kijelöli a tankönyv-értékesítésben közremûködõ személyt A tankönyvtámogatás iránti igény felmérése Az iskolai tankönyvfelelõs minden év november 15-ig köteles felmérni, hogy hány tanuló kíván az iskolától – a következõ tanítási évben – tankönyvet kölcsönözni. E felmérés során írásban tájékoztatja a szülõket arról, hogy a tankönyvpiac rendjérõl szóló törvény 8.§ (4) bekezdése alapján kik jogosultak normatív kedvezményre (a továbbiakban: normatív kedvezmény), továbbá, ha az iskolának lehetõsége van, további kedvezmény nyújtására és mely feltételek esetén lehet azt igénybe venni. A tájékoztatást és a normatív kedvezményekre vonatkozó igényt úgy kell fölmérni, hogy azt a tanuló, kiskorú tanuló esetén a szülõ az igény-bejelentési határidõ elõtt legalább 15 nappal megkapja. A határidõ jogvesztõ, ha a tanuló, kiskorú tanuló esetén a szülõ az értesítés ellenére nem élt az igénybejelentés jogával. Nem alkalmazható ez a rendelkezés, ha az igényjogosultság az igénybejelentésre megadott idõpont eltelte után állt be. A tankönyvfelelõs a felmérés alapján megállapítja, hogy hány tanulónak kell biztosítania a normatív kedvezményt, illetve hány tanuló igényel és milyen tankönyvtámogatást a normatív kedvezményen túl. Az adatokat írásos formában november 24-ig ismerteti az intézmény vezetõjével. A normatív kedvezmény, valamint a normatív kedvezmény körébe nem tartozó további kedvezmény iránti igényt jogszabályban meghatározott igénylõlapon kell benyújtani. A normatív kedvezményre való jogosultságot igazoló iratot legkésõbb az igénylõlap benyújtásakor be kell mutatni. A bemutatás tényét a tankönyvfelelõs rávezeti az igénylõlapra, amelyet aláírásával igazol. A normatív kedvezményre való jogosultság igazolásához a következõ okiratok bemutatása szükséges: a) a családi pótlék folyósításáról szóló igazolás; b tartósan beteg tanuló esetén szakorvosi igazolás, c) sajátos nevelési igény esetén a szakértõi és rehabilitációs bizottság szakvéleménye; d) rendszeres gyermekvédelmi támogatás esetén az errõl szóló határozat. A normatív kedvezményre való jogosultság igazolása nélkül normatív kedvezményen alapuló tanulói tankönyvtámogatás nem adható. A tankönyvtámogatás módjának meghatározása A felmérés eredményérõl az igazgató minden év november 30-ig tájékoztatja nevelõtestületet, az iskolai szülõi szervezetet és az iskolai diákönkormányzatot. Az intézmény igazgatója minden év december 15-ig meghatározza a tankönyvtámogatás módját, és errõl értesíti a szülõt. A tankönyvrendelés elkészítése A tankönyvfelelõs minden év március utolsó munkanapjáig elkészíti a tankönyvrendelését, majd aláíratja az intézmény igazgatójával. A tankönyvrendelésnél az iskolába belépõ új osztályok tanulóinak várható, becsült létszámát is figyelembe kell venni. A tankönyvrendelést oly módon kell elkészíteni, hogy a tankönyvtámogatás, a tankönyvkölcsönzés az iskola minden tanulója részére biztosítsa a tankönyvhöz való hozzájutás lehetõségét. A tankönyvrendelés végleges elkészítése elõtt az iskolának lehetõvé kell tenni, hogy azt a szülõk megismerjék. A szülõ nyilatkozhat arról, hogy gyermeke részére az összes tankönyvet meg kívánja-e vásárolni, vagy egyes tankönyvek biztosítását más módon, például használt tankönyvvel kívánja megoldani. Az iskolának legkésõbb június 10-ig – a könyvtári hirdetõtáblán való kifüggesztéssel – közzé kell tennie azoknak a tankönyveknek, ajánlott és kötelezõ olvasmányoknak a jegyzékét, amelyeket az iskolai könyvtárból a tanulók kikölcsönözhetnek. A közzététel az iskolai könyvtáros munkaköri kötelessége.

4.3 Az elektronikus és az elektronikus úton elõállított nyomtatványok kezelési rendje

Az elektronikus úton elõállított, hitelesített és tárolt dokumentumok kezelési rendje Az oktatási ágazat irányítási rendszerével a Közoktatási Információs Rendszer (KIR) révén tartott elektronikus kapcsolatban elektronikusan elõállított, hitelesített és tárolt dokumentumrendszert alkalmazunk a 229/2012. (VIII.28.) Kormányrendelet elõírásainak megfelelõen. Az elektronikus rendszer használata során feltétlenül ki kell nyomtatni és az irattárban kell elhelyezni az alábbi dokumentumok papír alapú másolatát:
  • az intézménytörzsre vonatkozó adatok módosítása
  • az alkalmazott pedagógusokra, óraadó tanárokra vonatkozó adatbejelentések
  • a tanulói jogviszonyra vonatkozó bejelentések
  • az október 1-jei pedagógus és tanulói lista
Az elektronikus úton elõállított fent felsorolt nyomtatványokat az intézmény pecsétjével és az igazgató aláírásával hitelesített formában kell tárolni.

4.4 Teendõk bombariadó és egyéb rendkívüli események esetére

A rendkívüli események (továbbiakban: „bombariadó”) esetére a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 4. § (1)/n szakasza végrehajtására a következõ intézkedéseket léptetjük életbe. A rendkívüli események megelõzése érdekében az iskola vezetõje és az iskolatitkár esetenként, az iskola takarító személyzete a mindennapi feladatok végzésekor köteles ellenõrizni, hogy az épületben rendkívüli tárgy, bombára utaló tárgy, szokatlan jelenség nem tapasztalható-e. Amennyiben ellenõrzésük során rendellenességet tapasztalnak, haladéktalanul kötelesek személyesen vagy telefonon az illetékeseknek jelenteni. Bombariadó esetén a legfontosabb teendõk az alábbiak: Ha az intézmény munkavállalója az épületben bomba elhelyezésére utaló jelet tapasztal, vagy bomba elhelyezését bejelentõ telefon üzenetet vesz, a rendkívüli eseményt azonnal bejelenti az iskola legkönnyebben elérhetõ vezetõjének vagy a gazdasági iroda dolgozóinak. Az értesített vezetõ vagy adminisztrációs dolgozó a bejelentés valóságtartalmának vizsgálata nélkül köteles elrendelni a bombariadót. A bombariadó elrendelése a tûzriadóhoz hasonlóan az iskolai csengõ szaggatott jelzésével történik. Lehetõség esetén a bombariadó tényét az iskolarádióban is közzé kell tenni. Az iskola épületében tartózkodó tanulók és munkavállalók az épületet a tûzriadó tervnek megfelelõ rendben azonnal kötelesek elhagyni. A gyülekezésre kijelölt terület – ezzel ellentétes utasítás hiányában – mindkét épületben az iskolaudvar. A felügyelõ tanárok a náluk lévõ dokumentumokat mentve kötelesek az osztályokat sorakoztatni, a jelen lévõ és hiányzó tanulókat haladéktalanul megszámolni, a tanulók kíséretét és felügyeletét ellátni, a tanulócsoportokkal a gyülekezõ helyen tartózkodni. A bombariadót elrendelõ személy a riadó elrendelését követõen haladéktalanul köteles bejelenteni a bombariadó tényét a rendõrségnek. A rendõrség megérkezéséig az épületben tartózkodni tilos! Ha a bombariadó bejelentése telefonon történt, akkor az üzenetet munkavállaló törekedjék arra, hogy a fenyegetõt hosszabb beszélgetésre késztesse, igyekezzék minél több tényt megtudni a fenyegetéssel kapcsolatban. A bombariadó lefújása folyamatos csengetéssel és szóbeli közléssel történik. A bombariadó által kiesett tanítási idõt az iskola vezetõje pótolni köteles a tanítás meghosszabbításával vagy pótlólagos tanítási nap elrendelésével.

5. Az intézmény munkarendje

5.1 Az intézmény vezetõi munkarendjének szabályozása

Az intézmény vezetõje vagy helyettesei közül egyiküknek az intézményben kell tartózkodnia abban az idõszakban, amikor tanítási órák, tanulóink számára szervezett iskolai rendszerû délutáni tanrendi foglalkozások vannak. Ezért az igazgató vagy helyettesei közül legalább egyikük hétfõtõl péntekig 7.30 és 16.00 óra között, az intézményben tartózkodik. Egyebekben munkájukat az iskola szükségleteinek és aktuális feladataiknak megfelelõ idõben és idõtartamban látják el.

5. 2 A pedagógusok munkaidejének hossza, beosztása

Az intézmény pedagógusai heti 40 órás munkaidõkeretben végzik munkájukat. A heti munkaidõkeret elsõ napja (ellenkezõ írásos hirdetmény hiányában) mindenkor a hét elsõ munkanapja, utolsó napja a hét utolsó munkanapja. Az ötnél kevesebb munkanapot tartalmazó hetek heti munkaideje a munkanapok számával arányosan számítandó ki. Szombati és vasárnapi napokon, ünnepnapokon munkavégzés csak írásban elrendelt esetben lehetséges. Munkanapokon a rendes munkaidõ hossza legalább 4 óra, de nem haladhatja meg a 12 órát. A pedagógusok napi munkaidejüket – az órarend, a munkaterv és az intézmény havi programjainak szem elõtt tartásával – általában maguk határozzák meg. Az értekezleteket, fogadóórákat általában hétfõi napokon tarjuk, ezért ezeken a napokon a napi átlagban 8-órásnál hosszabb, legfeljebb azonban 12 órás munkaidõre kell számítani. A munkáltató a munkaidõre vonatkozó elõírásait az órarend, a munkaterv, a havi programok kifüggesztése, illetve a helyben szokásos módon kifüggesztett hirdetés útján határozza meg. Szükség esetén elõ lehet írni a napi munkaidõ-beosztást egy pedagógus esetén, vagy pedagógusok meghatározott csoportja esetén is. A munkaidõ-beosztás kihirdetésére ebben az esetben is a fentiek az irányadók. 5.2.1 A pedagógusok munkaidejének kitöltése A pedagógusok teljes munkaideje a kötelezõ órákból, valamint a nevelõ, illetve oktató munkával vagy a gyermekekkel, tanulókkal a szakfeladatának megfelelõ foglalkozással összefüggõ feladatok ellátásához szükséges idõbõl áll. A pedagógus-munkakörben dolgozók munkaideje tehát két részre oszlik: a) a kötelezõ óraszámban ellátott feladatokra, b) a munkaidõ többi részében ellátott feladatokra. 5.2.1.1 A kötelezõ óraszámban ellátott feladatok az alábbiak a) a tanítási órák megtartása b) a munkaközösség-vezetõi feladatok ellátása, c) osztályfõnöki feladatok ellátása, d) iskolai sportköri foglalkozások, e) énekkar, szakkörök vezetése, f) differenciált képességfejlesztõ foglalkozások (korrepetálás, tehetséggondozás, felzárkóztatás, elõkészítõk stb.), g) magántanuló felkészítésének segítése, h) könyvtárosi feladatok. A pedagógusok kötelezõ órában ellátandó munkaidejébe beleszámít a munkavégzéshez kapcsolódó elõkészítõ és befejezõ tevékenység idõtartama is. Elõkészítõ és befejezõ tevékenységnek számít a tanítási óra elõkészítése, adminisztrációs feladatok, az osztályzatok beírása, tanulókkal való megbeszélés, egyeztetési feladatok, stb.) Ezért a kötelezõ óraszám keretében ellátott feladatokra fordítandó munkaidõt óránként 60 perc idõtartammal kell számításba venni. A pedagógusok iskolai szorgalmi idõre irányadó munkaidõ-beosztását az órarend, a munkaterv és a kifüggesztett havi programok listája tartalmazza. Az órarend készítésekor elsõsorban a tanulók érdekeit kell figyelembe venni. A tanári kéréseket az igazgató rangsorolja, lehetõség szerint figyelembe veszi. 5.2.1.2 A munkaidõ többi részében ellátott feladatok különösen a következõk a) a tanítási órákra való felkészülés, b) a tanulók dolgozatainak javítása, c) a tanulók munkájának rendszeres értékelése, d) a megtartott tanítási órák dokumentálása, az elmaradó és a helyettesített órák vezetése, e) osztályozó vizsgák lebonyolítása, f) kísérletek összeállítása, g) dolgozatok, tanulmányi versenyek összeállítása és értékelése, h) a tanulmányi versenyek lebonyolítása, i) tehetséggondozás, a tanulók fejlesztésével kapcsolatos feladatok, j) felügyelet a vizsgákon, tanulmányi versenyeken, iskolai méréseken, k) iskolai kulturális, és sportprogramok szervezése, l) a pótlékkal elismert feladatok (osztályfõnöki, munkaközösség-vezetõi, diákönkormányzatot segítõ feladatok) ellátása, m) az ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok ellátása, n) szülõi értekezletek, fogadóórák megtartása,
  • o) részvétel nevelõtestületi értekezleteken, megbeszéléseken,
p) részvétel a munkáltató által elrendelt továbbképzéseken, q) a tanulók felügyelete óraközi szünetekben és ebédeléskor, r) tanulmányi kirándulások, iskolai ünnepségek és rendezvények megszervezése, s) iskolai ünnepségeken és iskolai rendezvényeken való részvétel, t) részvétel a munkaközösségi értekezleteken, u) tanítás nélküli munkanapon az igazgató által elrendelt szakmai jellegû munkavégzés, v) részvétel az intézmény belsõ szakmai ellenõrzésében, w) iskolai dokumentumok készítésében, felülvizsgálatában való közremûködés, x) szertárrendezés, a szakleltárak és szaktantermek rendben tartása, y) osztálytermek rendben tartása és dekorációjának kialakítása. Az intézményen kívül ellátható munkaköri feladatoknak az intézmény a fentiek szerint határozza meg a kereteit. Ennek figyelembe vételével az iskolán kívül végezhetõ feladatok ellátásakor a pedagógus munkaidejének felhasználásáról – figyelembe véve a köznevelési törvény 62.§ (5) bekezdésében 2013. szeptember 1-jétõl hatályba lépõ meghatározott kötött munkaidõre vonatkozó elõírásait és a munkáltató ezzel kapcsolatos döntéseit – a pedagógus maga dönt.

5.3 Pedagógusok munkarendjével kapcsolatos elõírások

5.3.1 A pedagógusok napi munkarendjét, a felügyeleti és helyettesítési rendet az igazgató vagy az igazgatóhelyettes állapítja meg az intézmény órarendjének függvényében. A konkrét napi munkabeosztások összeállításánál az intézmény feladatellátásának, zavartalan mûködésének biztosítását kell elsõdlegesen figyelembe venni. Az intézmény vezetõségének tagjai, valamint a pedagógusok a fenti alapelv betartása mellett javaslatokat tehetnek egyéb szempontok, kérések figyelembe vételére. 5.3.2 A pedagógus köteles 10 perccel tanítási, foglalkozási, ügyeleti beosztása elõtt a munkahelyén (illetve a tanítás nélküli munkanapok programjának kezdete elõtt annak helyén) megjelenni. A pedagógus a munkából való rendkívüli távolmaradását, annak okát lehetõleg elõzõ nap, de legkésõbb az adott munkanapon 7.20 óráig köteles jelenteni az intézmény vezetõjének vagy helyettesének, hogy közvetlen munkahelyi vezetõje helyettesítésérõl intézkedhessen. A hiányzó pedagógus köteles várhatóan egy hetet meghaladó hiányzásának kezdetekor tanmeneteit az igazgatóhelyetteshez eljuttatni, hogy akadályoztatása esetén a helyettesítõ tanár biztosíthassa a tanulók számára a tanmenet szerinti elõrehaladást. A táppénzes papírokat legkésõbb a táppénz utolsó napját követõ 3. munkanapon le kell adni az iskolatitkárnak. 5.3.3 Rendkívüli esetben a pedagógus az igazgatótól vagy az igazgatóhelyettestõl kérhet engedélyt legalább két nappal elõbb a tanítási óra (foglalkozás) elhagyására, a tanmenettõl eltérõ tartalmú tanítási óra (foglalkozás) megtartására. A tanítási órák (foglalkozások) elcserélését az igazgatóhelyettes engedélyezi. 5.3.4 A tantervi anyagban való lemaradás elkerülése érdekében hiányzások esetén – lehetõség szerint – helyettesítést kell tartani. Ha a helyettesítõ pedagógust legalább egy nappal a tanítási óra (foglalkozás) megtartása elõtt bízták meg, úgy köteles a tanmenet szerint elõrehaladni, a szakmailag szükséges dolgozatokat megíratni és kijavítani. 5.3.5 A pedagógusok számára – a kötelezõ óraszámon felüli – a nevelõ–oktató munkával összefüggõ rendszeres vagy esetenkénti feladatokra a megbízást vagy kijelölést az intézményvezetõ adja az igazgatóhelyettes és a munkaközösség-vezetõk javaslatainak meghallgatása után. 5.3.6 A pedagógus alapvetõ kötelessége, hogy tanítványainak haladását rendszeresen osztályzatokkal értékelje, valamint számukra a számszerû osztályzatokon kívül visszajelzéseket adjon elõrehaladásuk mértékérõl, az eredményesebb tanulás érdekében elvégzendõ feladatokról. 5.3.7 A pedagógusok munkaidejének nyilvántartási rendje A hatályos jogszabályok alapján a pedagógusok munkaideje az intézmény által elrendelt kötelezõ és nem kötelezõ órákból, elrendelt egyéb foglalkozásokból, valamint a nevelõ-oktató munkával összefüggõ további feladatokból áll. Az elrendelt tanítási órák, foglalkozások konkrét idejét az órarend, a havi programok illetve egyes iskolai programok feladatkiírása tartalmazza, így ezek idõpontja és idõtartama az iskolai dokumentumokban rögzített. Az intézményen kívül végezhetõ feladatok idõtartamának és idõpontjának meghatározása a nevelõ-oktató munkával összefüggõ egyéb feladatok ellátásához elismert heti munkaidõ-átalány felhasználásával történik. Ennek figyelembe vételével a nem kizárólag az intézményben elvégezhetõ feladatok ellátásakor a pedagógus munkaidejének felhasználásáról maga dönt, így ennek idõtartamáról – ezzel ellentétes írásos munkáltatói utasítás kivételével – munkaidõ-nyilvántartást nem kell vezetnie.

5.4 Az intézmény nem pedagógus munkavállalóinak munkarendje

Az intézményben a nem pedagógus munkavállalók munkarendjét a jogszabályok betartásával az intézmény zavartalan mûködése érdekében az intézményvezetõ állapítja meg. Munkaköri leírásukat az igazgató készíti el. A törvényes munkaidõ és pihenõidõ figyelembevételével az intézmény vezetõi tesznek javaslatot a napi munkarend összehangolt kialakítására, megváltoztatására, és a munkavállalók szabadságának kiadására. A nem pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkarendjét az igazgató határozza meg. A napi munkaidõ megváltoztatása az intézményvezetõ, adminisztratív dolgozók esetében az intézményvezetõ szóbeli vagy írásos utasításával történik.

5.5 Munkaköri leírás-minták

Iskolánkban minden munkavállalónak névre szóló, feladataihoz szabott munkaköri leírása van, amelyet az alkalmazást követõ néhány napon belül megkap, átvételét aláírásával igazolja. Munkaszervezési okokból az osztályfõnökök munkaköri leírását külön készítjük el az osztályfõnökök számára azért, hogy pusztán az osztályfõnöki feladatok ellátásának megkezdése vagy a feladat szüneteltetése miatt ne kelljen minden alkalommal módosítanunk a pedagógus munkaköri leírását. 5.5.1 Tanár munkaköri leírás-mintája A munkakör megnevezése: tanár/ idegen nyelv-tanár Közvetlen felettese: az igazgató Legfontosabb feladata: tanulói személyiségének, képességeinek, tárgyi tudásának folyamatos fejlesztése, tanítványainak a továbbtanulásra való sikeres felkészítése.
  1. 1. Nevelõi tevékenysége és életvitele
  • munkáját, az iskola Pedagógiai Programjában megfogalmazott és elfogadott erkölcsi-etikai normáknak megfelelõen végzi
  • kollégáiról, munkatársairól a tanulók elõtt tisztelettel és megbecsüléssel beszél
  • családközpontú szemléletet képvisel, azt kifejezésre juttatja munkájában és szavaiban
  • együtt halad az úton a nevelõközösséggel, osztályával, tanítványaival felelõs a tanulói és szülõi személyiségjogok maximális tiszteletben tartásáért,
  • bizalmasan kezeli a kollégákkal, az osztályokkal és az iskolával kapcsolatos információkat, az iskolával és munkájával kapcsolatos szolgálati titkot megõrzi
  • szükség esetén támogatással, korrepetálással segíti a lemaradó diákokat
  • saját tanítványait az általa tanított tantárgyból magántanítványként sem az iskolában sem azon kívül nem tanítja
  • részt vállal a közösségi környezet kialakításában, a bizalomra építõ kapcsolatok, a családias és otthonos légkör megteremtésében, a diákcsoportoknak az iskola életébe történõ bevonásában
  1. 2. A fõbb tevékenységek összefoglalása
  • megtartja a tanítási órákat,
  • feladata az intézmény és a munkaközösség munkatervében rögzített szakmai és pedagógiai feladatok elõkészítése és végrehajtása,
  • megírja a tanmeneteket, a két hónapnál nagyobb mértékû lemaradást jelzi az igazgatónak,
  • munkaidejének beosztását az SzMSz megfelelõ szakaszai részletezik,
  • a munkaidõkeretben meghatározott munkaidõt csak írásos igazgatói utasításra lépheti túl,
  • legalább 10 perccel a munkaidõ, ügyeleti idõ, illetve tanítási órája kezdete elõtt köteles a munkahelyén tartózkodni,
  • a tanítási órára való érkezéskor figyelmet fordít a tanterem állapotára, ha az osztály elhagyja a tantermet, akkor – ellenõrizve az állapotokat – utolsóként távozik,
  • a zárt termeket, szaktantermeket az óra elején nyitja, az óra végén zárja,
  • tanítási óráján bejegyzi az óráról hiányzó vagy késõ tanulókat,
  • rendszeresen értékeli tanulói tudását, havonta legalább 1 osztályzatot (de legalább félévi 3 osztályzatot) ad minden tanítványának,
  • összeállítja, megíratja és két héten belül kijavítja a szükséges iskolai dolgozatokat, a témazáró dolgozat idõpontjáról az osztályt (csoportot) legalább egy héttel a kijelölt idõpont elõtt tájékoztatja,
  • a tanulóknak adott osztályzatokat szóbeli értékeléskor azonnal, írásbeli dolgozatnál a kijavítást követõ órán ismerteti a tanulókkal,
  • az osztályzatokat folyamatosan bejegyzi a naplóba, a tanuló egy írásbeli vagy szóbeli feleletére csak egyetlen osztályzat adható (kivételt képez a magyar nyelv és irodalom dolgozatok értékelése),
  • tanítványai számára az osztályzatokon kívül visszajelzéseket ad elõrehaladásuk mértékérõl, az eredményesebb tanulás érdekében elvégzendõ feladatokról,
  • javaslatot tesz az iskolai munkaterv szakterületét érintõ pedagógiai, szervezési, stb. feladataira,
  • részt vesz a tantestület értekezletein, megbeszélésein, a konferenciákon, a szakmai munkaközösség megbeszélésein és értekezletein,
  • évente két alkalommal fogadóórát tart az igazgató által kijelölt idõpontban,
  • a helyi tanterv alapján tanmenetet készít, szaktanári tevékenységét ennek alapján szervezi meg,
  • megszervezi a szükséges szemléltetõ eszközök, tanítási segédanyagok órai használatát,
  • helyettesítés esetén szakszerû órát tart,
  • egy órát meghaladó hiányzása esetén feljegyzést készít a helyettesítõk számára az osztályokban elvégzendõ tananyagról, várhatóan egy hetet meghaladó hiányzása elõtt tanmeneteit – a szakszerû helyettesítés megszervezése érdekében – az igazgatóhelyetteshez eljuttatja,
  • bombariadó vagy egyéb rendkívüli esemény bekövetkezésekor közremûködik az épület kiürítésében, menti az általa használt legfontosabb dokumentumokat,
  • felelõsséggel tartozik a szakmai munkához szükséges szemléltetõ eszközök, könyvek, stb. rendeltetésszerû használatának biztosításáért,
  • elõkészíti, lebonyolítja és értékeli az iskolai házi tanulmányi versenyeket,
  • folyamatosan végzi a tanítványai felzárkóztatásával, korrepetálásával, versenyeztetésével, tehetséggondozásával kapcsolatos feladatokat,
  • elkíséri az iskola tanulóit az iskolai ünnepségekre, mozilátogatásra, stb.
  • szükség szerint kapcsolatot tart a tanított osztályok osztályfõnökeivel,
  • a konferenciát megelõzõen legalább két nappal lezárja a tanulók osztályzatait,
  • ha a tanuló lezárt érdemjegye jelentõsen eltér az osztályzatok átlagától a tanuló kárára, akkor erre a tényre a konferencia elõtt felhívja az osztályfõnök figyelmét, az eltérés okát a konferencián megindokolja,
  • beosztása esetén részt vesz a tanulmányi kiránduláson, szükség esetén ellátja a tanulók versenyre való kíséretét,
  • közremûködik a választható foglalkozások felvételének lebonyolításában.
  1. 3. Különleges felelõssége
  • felelõs a tanulói és szülõi személyiségjogok maximális tiszteletben tartásáért,
  • bizalmasan kezeli a kollégákkal, az osztályokkal és az iskolával kapcsolatos információkat,
  • a hatáskörét meghaladó problémákat haladéktalanul jelzi az osztályfõnöknek, illetve a nevelési igazgatóhelyettesnek vagy az igazgatónak.
  1. 4. Járandósága
  • a munkaszerzõdésében a Kjt. elõírásai szerint meghatározott munkabér
  • a 138/1992. (X.8.) Kormányrendeletben meghatározott kötelezõ pótlékok
  • munkába járás költségei
5.5.2 Testnevelõ munkaköri leírás-mintája A munkakör megnevezése: testnevelõ Legfontosabb feladata: tanulói személyiségének, képességeinek és tárgyi tudásának folyamatos fejlesztése, szemléletük formálása és továbbtanulásra történõ sikeres felkészítésük.
  1. 1. A fõbb tevékenységek összefoglalása
  • szakszerûen, legjobb tudása szerint megtartja a tanítási órákat
  • feladata az intézmény és a munkaközösség munkatervében rögzített szakmai és pedagógiai feladatok elõkészítése és végrehajtása
  • a munkaközösség által elkészített, vagy saját maga által alkotott tanmeneteket betartja, a két hónapnál nagyobb mértékû lemaradást jelzi az igazgatónak
  • munkaidejének beosztását az SzMSz tartalmazza
  • a munkaidõkeretben meghatározott munkaidõt csak írásos igazgatói utasításra lépheti túl,
  • legalább 10 perccel a munkaidõ, ügyeleti idõ, illetve tanítási órája kezdete elõtt köteles a munkahelyén tartózkodni
  • a tanítási órára való érkezéskor figyelmet fordít a tanterem állapotára, ha az osztály elhagyja a tantermet – ellenõrizve az állapotokat – utolsóként távozik
  • gondot fordít környezete tisztaságára; a tantermekben, folyosókon és egyéb helyiségekben a tanulókkal fölszedeti a szemetet
  • a zárt termeket, szaktantermeket az óra elején nyitja, az óra végén zárja
  • tanítási óráit két napon belül bejegyzi az osztálynaplóba, pontosan nyilvántartja az óráról hiányzó vagy késõ tanulókat
  • rendszeresen értékeli tanulói tudását, félévente legalább a heti óraszám + 1 osztályzatot, de félévenként legalább három osztályzatot ad minden tanítványának
  • a tanulóknak adott osztályzatokat azonnal ismerteti a tanulókkal
  • az osztályzatokat folyamatosan bejegyzi a naplóba, a tanuló egy írásbeli vagy szóbeli feleletére csak egyetlen osztályzat adható
  • tanítványai számára az osztályzatokon kívül visszajelzéseket ad elõrehaladásuk mértékérõl, az eredményesebb tanulás érdekében elvégzendõ feladatokról
  • részt vesz a tantestület értekezletein, megbeszélésein, a konferenciákon, a szakmai munkaközösség megbeszélésein, az iskola rendezvényein
  • évente két alkalommal fogadóórát tart az igazgató által kijelölt idõpontban
  • megszervezi a szükséges szemléltetõ eszközök, tanítási segédanyagok órai használatát,
  • az igazgató beosztása szerint részt vesz az osztályozó és különbözeti vizsgákon, iskolai méréseken
  • · helyettesítés esetén szakszerû órát tart, tovább halad a tananyaggal,
  • egy órát meghaladó hiányzása esetén feljegyzést készít a helyettesítõk számára az osztályokban elvégzendõ tananyagról, azt a munkaközösség-vezetõhöz eljuttatja
  • bombariadó vagy egyéb rendkívüli esemény bekövetkezésekor közremûködik az épület kiürítésében
  • elõkészíti, lebonyolítja és értékeli az iskolai tanulmányi versenyeket,
  • folyamatosan végzi a tanítványai felzárkóztatásával, korrepetálásával, versenyeztetésével, tehetséggondozásával kapcsolatos feladatokat
  • elkíséri az iskola tanulóit az iskolai ünnepségekre, hangversenyre, mozilátogatásra, stb.
  • kapcsolatot tart a tanított osztályok osztályfõnökeivel
  • a konferenciát megelõzõen legalább két nappal lezárja a tanulók osztályzatait, ha a tanuló lezárt érdemjegye a tanuló kárára jelentõsen eltér az osztályzatok átlagától, akkor erre a konferencia elõtt felhívja az osztályfõnök figyelmét, az eltérés okát a konferencián megindokolja
  • beosztása esetén részt vesz a tanulmányi kiránduláson, projektfoglalkozáson, szükség esetén ellátja a tanulók versenyre való kíséretét
  1. 2. Speciális feladatai
  • külön feladatleírás alapján osztályfõnöki feladatokat lát el
  • minden tanév elsõ testnevelésóráján balesetvédelmi oktatást tart tanítványainak, a testnevelés órán bekövetkezett baleset esetében az oktatást megismétli, az oktatást dokumentálja
  • különös figyelmet fordít a testnevelési órákon a balesetek megelõzésére
  • a testnevelésórákon nem hagyhatja felügyelet nélkül osztályát, diákjait
  • a bekövetkezett balesetet azonnal jelenti az intézmény vezetõinek és a munkavédelmi felelõsnek
  • kapcsolatot tart a gyógytestnevelési órákra beosztott diákok szüleivel
  1. 3. Járandósága
  • a munkaszerzõdésében a Kjt. elõírásai szerint meghatározott munkabér
  • a 138/1992. (X.8.) Kormányrendeletben meghatározott kötelezõ pótlékok
    • Kétévenként 20.000.-Ft ruhapénz melegítõre, tornacipõre
5.5.3. Ének-zene tanár munkaköri-leírás mintája A munkakör megnevezése: tanár/ ének-zene tanár Közvetlen felettese: az igazgató Legfontosabb feladata: tanulói személyiségének, képességeinek, tárgyi tudásának folyamatos fejlesztése, tanítványainak a továbbtanulásra való sikeres felkészítése.
  1. 2. Nevelõi tevékenysége és életvitele
  • munkáját, az iskola Pedagógiai Programjában megfogalmazott és elfogadott erkölcsi-etikai normáknak megfelelõen végzi
  • kollégáiról, munkatársairól a tanulók elõtt tisztelettel és megbecsüléssel beszél
  • családközpontú szemléletet képvisel, azt kifejezésre juttatja munkájában és szavaiban
  • együtt halad az úton a nevelõközösséggel, osztályával, tanítványaival felelõs a tanulói és szülõi személyiségjogok maximális tiszteletben tartásáért,
  • bizalmasan kezeli a kollégákkal, az osztályokkal és az iskolával kapcsolatos információkat, az iskolával és munkájával kapcsolatos szolgálati titkot megõrzi
  • szükség esetén támogatással, korrepetálással segíti a lemaradó diákokat
  • saját tanítványait az általa tanított tantárgyból magántanítványként sem az iskolában sem azon kívül nem tanítja
  • részt vállal a közösségi környezet kialakításában, a bizalomra építõ kapcsolatok, a családias és otthonos légkör megteremtésében, a diákcsoportoknak az iskola életébe történõ bevonásában
  1. 3. A fõbb tevékenységek összefoglalása
  • megtartja a tanítási órákat,
  • feladata az intézmény és a munkaközösség munkatervében rögzített szakmai és pedagógiai feladatok elõkészítése és végrehajtása,
  • megírja a tanmeneteket, a két hónapnál nagyobb mértékû lemaradást jelzi az igazgatónak,
  • munkaidejének beosztását az SzMSz megfelelõ szakaszai részletezik,
  • a munkaidõkeretben meghatározott munkaidõt csak írásos igazgatói utasításra lépheti túl,
  • legalább 10 perccel a munkaidõ, ügyeleti idõ, illetve tanítási órája kezdete elõtt köteles a munkahelyén tartózkodni,
  • a tanítási órára való érkezéskor figyelmet fordít a tanterem állapotára, ha az osztály elhagyja a tantermet, akkor – ellenõrizve az állapotokat – utolsóként távozik,
  • a zárt termeket, szaktantermeket az óra elején nyitja, az óra végén zárja,
  • tanítási óráján bejegyzi az óráról hiányzó vagy késõ tanulókat,
  • rendszeresen értékeli tanulói tudását, havonta legalább 1 osztályzatot (de legalább félévi 3 osztályzatot) ad minden tanítványának,
  • összeállítja, megíratja és két héten belül kijavítja a szükséges iskolai dolgozatokat, a témazáró dolgozat idõpontjáról az osztályt (csoportot) legalább egy héttel a kijelölt idõpont elõtt tájékoztatja,
  • a tanulóknak adott osztályzatokat szóbeli értékeléskor azonnal, írásbeli dolgozatnál a kijavítást követõ órán ismerteti a tanulókkal,
  • az osztályzatokat folyamatosan bejegyzi a naplóba, a tanuló egy írásbeli vagy szóbeli feleletére csak egyetlen osztályzat adható (kivételt képez a magyar nyelv és irodalom dolgozatok értékelése),
  • tanítványai számára az osztályzatokon kívül visszajelzéseket ad elõrehaladásuk mértékérõl, az eredményesebb tanulás érdekében elvégzendõ feladatokról,
  • javaslatot tesz az iskolai munkaterv szakterületét érintõ pedagógiai, szervezési, stb. feladataira,
  • részt vesz a tantestület értekezletein, megbeszélésein, a konferenciákon, a szakmai munkaközösség megbeszélésein és értekezletein,
  • évente három alkalommal fogadóórát tart az igazgató által kijelölt idõpontban,
  • a helyi tanterv alapján tanmenetet készít, szaktanári tevékenységét ennek alapján szervezi meg,
  • megszervezi a szükséges szemléltetõ eszközök, tanítási segédanyagok órai használatát,
  • helyettesítés esetén szakszerû órát tart,
  • egy órát meghaladó hiányzása esetén feljegyzést készít a helyettesítõk számára az osztályokban elvégzendõ tananyagról, várhatóan egy hetet meghaladó hiányzása elõtt tanmeneteit – a szakszerû helyettesítés megszervezése érdekében – az igazgatóhelyetteshez eljuttatja,
  • bombariadó vagy egyéb rendkívüli esemény bekövetkezésekor közremûködik az épület kiürítésében, menti az általa használt legfontosabb dokumentumokat,
  • felelõsséggel tartozik a szakmai munkához szükséges szemléltetõ eszközök, könyvek, stb. rendeltetésszerû használatának biztosításáért,
  • elõkészíti, lebonyolítja és értékeli az iskolai házi tanulmányi versenyeket,
  • folyamatosan végzi a tanítványai felzárkóztatásával, korrepetálásával, versenyeztetésével, tehetséggondozásával kapcsolatos feladatokat,
  • elkíséri az iskola tanulóit az iskolai ünnepségekre, mozilátogatásra, stb.
  • szükség szerint kapcsolatot tart a tanított osztályok osztályfõnökeivel,
  • a konferenciát megelõzõen legalább két nappal lezárja a tanulók osztályzatait,
  • ha a tanuló lezárt érdemjegye jelentõsen eltér az osztályzatok átlagától a tanuló kárára, akkor erre a tényre a konferencia elõtt felhívja az osztályfõnök figyelmét, az eltérés okát a konferencián megindokolja,
  • beosztása esetén részt vesz a tanulmányi kiránduláson, szükség esetén ellátja a tanulók versenyre való kíséretét,
  • közremûködik a választható foglalkozások felvételének lebonyolításában.
  1. 4. Különleges felelõssége
  • felelõs a tanulói és szülõi személyiségjogok maximális tiszteletben tartásáért,
  • bizalmasan kezeli a kollégákkal, az osztályokkal és az iskolával kapcsolatos információkat,
  • a hatáskörét meghaladó problémákat haladéktalanul jelzi az osztályfõnöknek, illetve a nevelési igazgatóhelyettesnek vagy az igazgatónak.
  1. 5. Járandósága
  • a munkaszerzõdésében a Kjt. elõírásai szerint meghatározott munkabér
  • a 138/1992. (X.8.) Kormányrendeletben meghatározott kötelezõ pótlékok
  • munkába járás költségei
5.5.4 Osztályfõnök kiegészítõ munkaköri leírás-mintája A kiegészítõ munkakör megnevezése: Osztályfõnök Közvetlen felettese: az igazgatóhelyettes Megbízatása: az igazgató bízza meg egy tanév idõtartamra Jelen munkaköri leírás a pedagógusok munkaköri leírásának kiegészítéseként értelmezendõ.
  1. 1. A fõbb tevékenységek összefoglalása
  • feladatairól és hatáskörérõl irányadóak az SzMSz megfelelõ fejezetében leírtak,
  • feladata az intézmény és a munkaközösség munkatervében rögzített szakmai és pedagógiai feladatok elõkészítése és végrehajtása,
  • javaslatot tesz az iskolai munkaterv osztályát, évfolyamát érintõ pedagógiai, szervezési, stb. feladataira,
  • a helyi tanterv alapján tanmenetet készít, az osztályfõnöki tevékenységet ennek alapján szervezi meg,
  • részt vesz az osztályfõnöki munkaközösség megbeszélésein és értekezletein,
  • kiemelt figyelmet fordít a dokumentumok kitöltésére: napló, anyakönyv, bizonyítványok, stb.
  • vezeti a tanulók dicséretével, elmarasztalásával kapcsolatos bejegyzéseket,
  • elõkészíti és megszervezi osztálya tanulmányi kirándulását, az elõírt idõben megjelöli a kirándulás idõpontját
  • felelõsséggel tartozik a szakmai munkához szükséges eszközök, CD-k, könyvek, stb. rendeltetésszerû használatának biztosításáért,
  • kapcsolatot tart az osztályába járó diákok szüleivel, a szülõi munkaközösséggel, az osztály diákönkormányzati vezetõségével,
  • biztosítja az osztály képviselõinek a diákönkormányzati megbeszéléseken és az évi rendes diákközgyûlésen való részvételét,
  • folyamatos kapcsolatot tart az osztályában tanító tanárokkal,
  • a konferenciát megelõzõen legalább 3 nappal bejegyzi javaslatát a tanulók magatartás és szorgalom jegyére,
  • elõkészíti a szülõi értekezletek lebonyolítását, közremûködik az iskola szülõkkel és tanulókkal kapcsolatos minõségbiztosítási tevékenységében,
  • közremûködik a tanulói tankönyvtámogatások iránti kérelmek összegyûjtésében és elbírálásában,
  • minden tanév elsõ hetében ismerteti osztályával az iskolai házirendet, vagy az évfolyamnak és a szükségleteknek megfelelõen felhívja a figyelmet egyes elõírásaira,
  • közremûködik a választható foglalkozások felvételének lebonyolításában, segíti osztálya tanulóinak a középiskolai tanulmányokra történõ jelentkezését
  • folyamatos figyelmet fordít osztályának dekorációjára, a faliújság karbantartására,
  • a tanév elején osztálya számára megtartja a tûz-, baleset- és munkavédelmi tájékoztatót, az oktatásról szóló feljegyzést aláíratja a tanulókkal.
  1. 2. Ellenõrzési kötelezettségei
  • figyelemmel követi a tanulók igazolt és igazolatlan hiányzását, 5 napon belül igazolja a hiányzásokat, elvégzi a szükséges értesítéseket,
  • a házirendben leírtak szerint figyelemmel követi a tanulók késését, szükség esetén értesíti a szülõket,
  • az ellenõrzõbe írott üzenet útján értesíti a szülõket a tanuló gyenge vagy hanyatló tanulmányi eredménye, vagy súlyos fegyelmi vétsége esetén
  • az SzMSz elõírásai szerint értesíti a tanulók szüleit az igazolatlan hiányzásról, illetve ha a tanuló bukásra áll, valamint a 200 órát meghaladó éves hiányzás esetén,
  • a konferencia napján ellenõrzi, hogy minden tanulónak le van-e zárva az osztályzata, valamint a lezárt érdemjegy nem tér-e el jelentõsen az osztályzatok átlagától a tanuló kárára.
  1. 3. Különleges felelõssége
  • felelõs a tanulói és szülõi személyiségjogok maximális tiszteletben tartásáért,
  • bizalmasan kezeli a kollégákkal és az osztályokkal kapcsolatos információkat,
  • maradéktalanul betartja az adatkezelésre vonatkozó szabályokat,
  • bizalmasan kezeli az ellenõrzési tapasztalatokat,
  • a hatáskörét meghaladó problémákat haladéktalanul jelzi az igazgatóhelyettesnek vagy az igazgatónak.
  1. 4. Pótléka és kötelezõ órakedvezménye
  • a 138/1992. (X.8.) Kormányrendeletben szabályozott, munkáltatói utasításban rögzített osztályfõnöki pótlék,
  • a Közoktatási törvény 1. sz. mellékletének harmadik része II/7. fejezetében meghatározott heti egy óra osztályfõnöki órakedvezmény.
5.5.4 Iskolatitkár munkaköri leírás-mintája Munkaköre: iskolatitkár Közvetlen felettese: az igazgató Kinevezése: határozatlan idõtartamra Munkaideje
Navigci
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv

Jelsz



Elfelejtetted jelszavad?
j jelsz krse